Piparkoogimaja



Juba mitu aastat, jõulude lähenedes, olen hoogu võtnud, et piparkoogimaja meisterdada. Lapsepõlvest on meeles, kuidas vanaema siirupit keetis ja sellega maja detaile kokku liimis... Piparkoogimaja tegemine ongi siiani tundunud nii erilise ettevõtmisena, millega ainult vanaemad hakkama saavad. Ja et seda tunnet mitte kaotada, tegin maja lihtsamaid võtteid kasutades. Liimisin detailid kokku glasuuriga.

Piparkoogimaja tegin enda tehtud piparkoogitaignast. Olen sellel aastal teinud tainast vaid ühe retsepti järgi. Lihtsalt ei ole raatsinud teisi proovida. See jahvatatud mandlitega variant on nii hea. Ja ei loe ka see, et maja detailid ahjus parasjagu kerkivad. Tükkide kokkusobitamine õnnestus ikkagi hästi.



Kui piparkoogimaja tegemise juures üldse midagi rasket on, siis... kõigepealt tuleb usaldusväärsed lõiked leida. Tahtsin esimeseks katsetuseks lihtsat maja, ilma esiku või rõduta. Leidsin sobiva variandi koos lõigetega ühest ajakirjast. Nende mõõtude järgi, mis seal antud oli, ei oleks ma mingi nipiga maja kokku saanud. Õnneks on Onu insener ja väikesed ümberarvutused (muidugi alles pärast seda, kui ma olin detailid juba paberist välja lõiganud :) päästsid kogu ettevõtmise.

Joonistasin maja detailid ruudulise paberi peale selliste mõõtudega:
Katus: 11 x 18 cm
Sein: 8,5 x 15 cm
Aknad: 3,5 x 4,5 cm
Otsasein: 11,5 x 16,5 cm (alumine laiem osa peab olema sama kõrge kui külgmine sein - 8,5 cm)
Uks: 4,5 x 9 cm


Teiseks tuleb maja kokkupanemisel olla kannatlik. Kui seinad ja küljed on kokku liimitud, tuleb oodata (ikka rohkem kui 5 minutit :) kuni glasuur on täiesti kuivanud. Vastasel juhul vajutab katus oma raskusega seinad kõveraks. Tegin korraga kaks maja. Esimene, mis on plaanis ära kinkida, vajuski mul just nimelt kannatamatuse tõttu kõveraks. No pole hullu, ongi omapärasem. Ja enne maja kokkupanemist on mõistlik kõik detailid ära kaunistada. Hiljem on seda väga ebamugav teha.

Meie päkapikk otsustas nüüd Kuti sussi sisse üllatuste tassimise lõpetada. Viimane kord oli ta kommi hoopis piparkoogimajja viinud. Arvatavasti on tema süüdi ka selles, et maja uks eest ära murdus. Aga me ei ole sellepärast pahased. Ootame teda ikka tagasi.

5 kommentaari:

  1. Väga uhke maja!
    kas kasutasid algseid lõikeid "Pere ja Kodu" ajakirjast? Mul lapsed ka võtsid sealt lõiked ja enne ei mõõtnud ja pärast kui maja valmis sai on see jube suure katusega nii et aknad küll välja ei paista.

    VastaKustuta
  2. Neid lõiked tuunisime jah. Täitsa valed mõõdud tundusid.

    VastaKustuta
  3. Tahaks ka teha, aga kui ma teen tükid valmis ja glasuuritan ära, kas ma pean siis veel ühe ööpäeva ootama ja alles siis majakese kokku panema?
    :)

    VastaKustuta
  4. Selle maja tegin üldse nii, et panin ennem kokku ja siis kaunistasin. Väga ebamugav oli :)

    Sellel aastal tegin hästi pisikesi majakesi ja kaunistasin ennem tükid ära. Oleneb täitsa glasuurist - minu oma kuivas kiiresti, panin majad pooleteiste tunni pärast juba kokku (kuigi glasuur kuivas veelgi kiiremini). Eks oleneb kui paksult glasuuri panna ka. Teen glasuuri nii, et 1 munavalge kohta võtan umbes 250 g tuhksuhkrut.

    VastaKustuta